• الموقع : موقع سماحة العلامة السيد محمد علي الحسيني .
        • القسم الرئيسي : لغات أخرى .
              • القسم الفرعي : فارسى .
                    • الموضوع : علامه حسینی: اساس ادیان، دعوت به رفتار انسان دوستانه است .

علامه حسینی: اساس ادیان، دعوت به رفتار انسان دوستانه است

علامه حسینی: اساس ادیان، دعوت به رفتار انسان دوستانه است


 
با نگاهی به تاریخ، در می یابیم که تمدن بشری زمانی توسغه یافته که جامعه در امنیت بوده است. اساس این امنیت، فرهنگ همکاری و دوستی میان انسان ها بوده است. برعکس، در دوره های زوال ارزش های تمدن، مبانی امنیت اجتماعی در جامعه وجود نداشته اند.
 
در همین رابطه، بررسی تاریخ روابط میان ادیان نشان می دهد که بهترین دوره هایی که حقوق انسان ها رعایت شده زمانی بوده که ادیان مختلف با همدیگر در صلح و دوستی می زیسته اند و از این طریق برای پیروان خود امنیت اجتماعی ایجاد کرده اند و باعث گسترش تمدن گردیده اند.
رفتار انسانی داشتن با دیگران از تاکیدات مهم سه دین بزرگ آسمانی اسلام، مسیحیت و یهودیت است. در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام آمده است: "خداوند به ظاهر و ثروت شما نگاه نمی کند بلکه به دلها و رفتارتان نگاه می کند." در حدیث دیگری، "دین را رفتار درست" معنا کرده اند. روشن است که  اسلام تنها رفتار درست با مسلمانان را توصیه نمی کند بلکه ما را به رفتار درست با تمام انسان ها -فارغ از عقایدشان- توصیه می نماید.
یهودیت و مسیحیت نیز از طریق دستورات "ده فرمان" که مهمترین میراث این ادیان است و حضرت موسی در الواحی در کوه حوریت دریافت کرده به همین رفتار انسانی توصیه کرده اند. همچنین مطابق انجیل وقتی از حضرت عیسی می پرسند "کدام عمل صالح، زندگی ابدی می بخشد؟" پاسخ می دهد: "ده فرمان را رعایت کن".
 با بررسی "ده فرمان" متوجه میشویم که این اصول اخلاقی بین هر سه دین آسمانی مشترک هستند.
امروزه جهان ما گرفتار خطر افراط گرایی زیر نام دین شده است و همین عامل، زمینه مناسبی برای تقویت و گسترش تروریسم ایجاد کرده است. ما پیروان سه دین بزرگ آسمانی وظیفه داریم براساس مشترکات دینی خویش با همدیگر متحد شویم و دلهایمان را به هم نزدیک کنیم و بدانیم که خداوند راضی به وجود تفرقه و ناامنی در میان دینداران نیست بلکه از وحدت و امنیت آنها خشنود می شود.
ما وظیفه داریم با کمک همدیگر، خوبی و عشق و همکاری و فداکاری و نوعدوستی که ارزش های اساسی هر سه دین آسمانی هستند را گسترش دهیم. این کار فقط خدمت به انسان ها نیست بلکه خدمت به دینداری نیز هست.
 
علامه سید محمد علی حسینی


  • المصدر : http://www.mohamadelhusseini.com/subject.php?id=88
  • تاريخ إضافة الموضوع : 2016 / 03 / 16
  • تاريخ الطباعة : 2024 / 03 / 28